Otthon Melege Program – Később nyújthatóak be, és módosult a családi házak felújítása pályázat

A beérkezett lakossági és szakmai észrevételek alapján módosul az Otthon Melege Program családi házak energetikai korszerűsítésére és felújítására meghirdetett 5 milliárd forint keretösszegű alprogramja.

Támogatás továbbra is az elszámolható költségek 40-45-50-55 százalékára igényelhető a megvalósítandó fejlesztés összetettségétől függően, ezzel ösztönözve az épületek komplex fejlesztését. Az elszámolható költségek 45 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint eddig abban az esetben volt igényelhető, ha a pályázó egy energiahatékonysági fejlesztés mellett legalább egy megújuló energiát hasznosító rendszert is kiépít. A módosítás szerint akkor is jár a támogatás, ha a támogatott beruházásban kettő vagy több energiahatékonysági fejlesztést valósítanak meg megújuló energiát hasznosító rendszer kiépítése nélkül. A pályázók segítése érdekében egyszerűbbé váltak a szükséges csatolandó mellékletek és az elszámoláshoz szükséges dokumentumok.

A minél több sikeres pályázat benyújtása érdekében meghosszabbodik a felkészülési időszak is: a támogatási kérelmeket 2016. augusztus 15-től a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig nyújthatják be a pályázati portálon keresztül, elektronikus úton az ügyfélkapus regisztrációval rendelkező magánszemélyek.

Az Otthon Melege Program hatodik alprogramjának célja a családi házak energetikai korszerűsítése és felújítása. A támogatás az épületek homlokzati nyílászáróinak cseréjére, homlokzatok hőszigetelésére, épületgépészeti rendszerek (pl. kazánok, radiátorok) energia-megtakarítást eredményező cseréjére, felújítására, és az épület gépészeti rendszeréhez csatlakozó megújuló energiafelhasználás kialakítására (napelemes rendszerek, napkollektoros rendszerek, biomassza kazánrendszerek kiépítése) fordítható.

A rendelkezésre álló 5 milliárd forintos keretösszeg elosztása régiónként, az épületszámmal arányosan történik. A vissza nem térítendő támogatásban részesíthető pályázatokat az elérhető CO2-megtakarítás figyelembevételével rangsorolják. Az alprogram keretében kizárólag a hagyományos technológiával 1996 előtt épült és 1995. december 31-ig kiadott építési engedéllyel rendelkező, egy lakásos, legfeljebb 135 m2 fűtött alapterületű, a pályázatot benyújtó magánszemély tulajdonában álló és a pályázat benyújtását megelőzően használatban lévő (lakott) családi házak energetikai korszerűsítésére nyújtható vissza nem térítendő támogatás. Az igényelhető támogatás maximális összege továbbra is 2,5 millió forint.

A kormány számára alapvető fontosságú, hogy olyan programokkal támogassa a családokat, amelynek köszönhetően a háztartások energiafelhasználása érzékelhető mértékben csökken. A 2014 szeptemberében indult Otthon Melege Program eddig közel 17 milliárd forint keretösszegben biztosított támogatást, melynek eredményeként mára több mint 85 ezer háztartás energiahatékonysága javult.  A meghirdetett pályázati konstrukciók célja, hogy gyors, megfelelő intenzitású támogatáshoz juttassák a lakosságot az ország egész területén. A támogatások felhasználásával jelentősen javulhat a lakossági energia-felhasználás hatékonysága, csökkenhet a hazai szén-dioxid-kibocsátás, mindez nagymértékben hozzájárul a hazai klímavédelmi és energiahatékonysági célok eléréséhez.

Vállalkozásunk pályázatról készült tájékoztatója elérhető itt: Aktualizált pályázati tájékoztató

A felhívás mellékletei elérhetőek itt:

1. sz. melléklet – Meghatalmazás minta

2. sz. melléklet – Tulajdonosi, haszonélvezői hozzájárulás minta

3. sz. melléklet – Vállalkozói, kivitelezői (feltételes) szerződés kötelező tartalmi elemei

4. sz. melléklet – Kivitelezői árajánlat minta

5. sz. melléklet Megújuló energiát hasznosító rendszerekre vonatkozó műszaki előírások

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

forrás: csaladihaz2016.nfsi.hu

Újra kaphatunk pénzt az államtól hűtőgép és fagyasztó cseréjére

Folytatódik az Otthon Melege Program, júliustól ismét lehet pályázni hűtőgépek és fagyasztók cseréjére. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NGM) fejlesztés- és klímapolitikáért felelős államtitkára által bejelentett keret ismét csekély országos szinten, hiszen mindössze 500 millió forintot osztanak majd ki. Egy jelentkező az új, energiatakarékos berendezés 50 százalékát, maximum 45 ezer forintot kaphat.

Az államtitkár jelzése szerint régi, korszerűtlen hűtőszekrények, fagyasztóládák, fagyasztószekrények cseréjére van lehetőség és a korábbihoz hasonlóan ez a kiírás is régiónként történik majd: elsőként július 4-étől az észak-alföldi régióban élők jelentkezhetnek. A régiók között a lakosság arányában osztották el a pénzügyi keretet.

A nagycsaládosok és a nyugdíjasok előnyben lesznek, minden régióban lehetőséget kapnak arra, hogy először ők adják be kérelmüket. A tájékoztató, aminek alapján fel lehet készülni a pályázatra, várhatóan már kedden megjelenik az NFM honlapján.

A tárca célja, hogy olyan energiatakarékos berendezéseket szerezzenek be a jelentkezők, amelyek segítik a kiadások csökkentését és energiahatékonyan működnek. Jelentkezni a korábbiakhoz hasonlóan az ügyfélkapun keresztül digitálisan lehet, egyszerű, könnyen feltölthető a pályázat.

Szabó Zsolt kifejtette: bíznak benne, hogy ez a program legalább olyan sikeres lesz, mint az előző, amikor 25 ezer hűtőgép és fagyasztó cseréjében segített a támogatás.

Minden háztartás egy pályázatot adhat be. Az elbírást követően támogató okiratot kapnak a sikeresen jelentkezők, ezzel kell bemenni az üzletbe és a megvenni a kiválasztott készüléket, a régi, kevésbé energiahatékony berendezést pedig le kell adni – mondta el az államtitkár. Előzetesen, a tájékoztató alapján át lehet nézni a lehetőségeket, ki lehet választani a megfelelő készüléket, és fel lehet készülni a pályázat gyors és pontos beadására.

Szabó Zsolt úgy fogalmazott: azt javasolja mindenkinek, hogy reggel 8-kor, a pályázat megnyílásakor töltse fel a pályázati űrlapot.

Kardosné Gyurkó Katalin, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnöke a sajtótájékoztatón elmondta: fontosnak tartják, hogy a nagycsaládosok az egyik kedvezményezettjei a pályázatnak, lehetőséget kapnak a régi hűtők, fagyasztók lecserélésére, ami a kiadások csökkentésében is segít, így több pénz marad a családoknál.

(Forrás: portfolio.hu)

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

Egy éve vártak erre az örömhírre uniós pályázók százai

Összesen 604 céges pályázó örülhet annak, hogy a napokban kihirdették a tavaly nyáron megjelent gazdaságfejlesztési uniós pályázatok győzteseinek utolsó körét. Az eredményekről a nemzetgazdasági tárca ma adott ki összesítő közleményt. Eszerint a négy tavaly nyári GINOP-pályázaton összesen 15,9 milliárd forintnyi támogatást nyertek a cégek, amelyek nyomán összesen 26 milliárd forintnyi összköltségű fejlesztés indulhat el. Emellett egy idén év eleji kiemelt GINOP-felhíváson további 1,3 milliárdot nyert el egy konzorcium.

Hónapok óta türelmetlenül várták cégek százai azt, hogy mikor születnek meg az utolsó támogatói döntések a tavaly nyáron meghirdetett négy GINOP uniós pályázaton, hiszen a pályázatokat már legalább 8-10 hónappal ezelőtt beadták és egy hónapon belüli elbírálás szerepelt a felhívások nyitóoldalain.

A napokban elkezdtek megjelenni a támogatói döntések a nyerteseket összefoglaló listán, illetve már látszanak az új eredmények (még nem mindegyik) a támogatott projektkereső alkalmazásban is.

Mivel ezen adatbázisokat nehéz átlátni (azt, hogy mennyi belőlük az új döntés), így hasznos az NGM államtitkárának, Rákossy Balázsnak a közleménye, amely darabszámban és elnyert támogatási összegben is tartalmazza az új döntéseket. Eszerint az öt GINOP-pályázat keretében közel 16,2 milliárd forintot ítéltek oda az alábbiak szerint:

  1. A vállalkozások piaci megjelenését célzó, tavaly májusban megjelent pályázat keretében (GINOP-1.3.1-15) 37 projekt nyert el több mint 360,81 millió forintnyi fejlesztési forrást, a projektek összköltsége 721,94 millió forint. A támogatásból a külpiacra jutást elősegítő szolgáltatások igénybevétele, marketingtevékenységek, idegen nyelvű honlap létrehozása, illetve piackutatás finanszírozható.
  2. A vállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatására tavaly júniusban kiírt pályázatokon (GINOP-1.2.2-15) 556 projekt nyert el csaknem 13,39 milliárd forint támogatást, így 22,96 milliárd forint összköltségű fejlesztéseket hajthatnak végre. A támogatással modern eszköz- és gépparkok, fejlett infrastruktúrával ellátott telephelyek kialakítására, a szektor szereplői számára a versenyképesség feltételeinek megteremtésére, fenntartására nyílik lehetőség.
  3. A vállalkozások termelési kapacitásainak bővítésére tavaly júniusban kiírt pályázatban (GINOP-1.2.1-15) 3 fejlesztés valósulhat meg 1,1 milliárd forint uniós támogatással. A cégek összesen 2,3 milliárd forint értékű fejlesztést hajthatnak végre. A támogatás célja a vállalkozások fejlődésének, piaci pozíciójának erősítése, a munkahelyek megtartásával járó beruházások támogatása és a helyi gazdaság megerősítése.
  4. Az Iparjog című, tavaly augusztusban kiírt pályázati felhívásban (GINOP-2.1.3-15) 8 projektet támogatnak, ennek révén a vállalkozások 100 százalékos támogatási intenzitás mellett 21,45 millió forintot nyertek el. A felhívás a szellemi alkotások magyarországi vagy nemzetközi iparjogvédelmi oltalmát szolgáló újdonságkutatási, oltalomszerzési és -fenntartási, valamint a szellemivagyon-értékelés és audit tevékenységek támogatására jött létre.
  5. A közlemény külön kitér arra is, hogy a Társadalmi célú vállalkozások ösztönzése című kiemelt felhívás (GINOP-5.1.2-15) is eredményesen zárult, az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. és az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. konzorciumot alkotva valósítja meg az 1,3 milliárd forint összköltségű programot.

(Forrás: portfolio.hu)

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

 

Pályázók Figyelem! Módosult a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet

Kihirdetésre került a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet módosításáról szóló 98/2016. (V. 13.) Korm. rendelet.

A módosítás a támogatást igénylők/kedvezményezettek számára legfontosabb változtatásai az alábbiak:

1.    Az átláthatóság és esélyegyenlőség érdekében a Felhívás módosítása esetében annak közzétételével együtt a szükség szerint módosuló kitöltőprogramot is közzé kell tenni, és a módosítás hatályba lépését követően minimum 8 napig még lehetőséget kell biztosítani a támogatást igénylőknek a támogatási kérelem előkészítésére, illetve benyújtására.

2.    A kormányrendelet a természetes személyek mellett a kkv-kra is kiterjeszti azt a lehetőséget, hogy  az önerő rendelkezésre állását nem kell a főszabály szerint igazolnia (azaz nyilatkoznia, és a megfelelő alátámasztó dokumentumot csatolnia), hanem elegendő csak nyilatkoznia arról, hogy amikor önerő bevonása szükséges, akkor az rendelkezésre fog állni. A szabályozás azonban KKV-k esetében azt is kimondja, hogy ha a támogatási szerződés a projekt meg nem valósulása miatti elállás vagy felbontás miatt szűnik meg, a kedvezményezett adószámának törlését kezdeményezi a támogató (a szankció később lép hatályba, mert Áht. módosítás szükséges).

3.    A kedvezményezett, szállító és engedményes mellett a módosítás szerinti feltételekkel zálogjogosult részére is lehet támogatást fizetni, illetve nemcsak pénzforgalmi számlára, hanem korlátozott rendelkezésű (pl. óvadéki) számlára is:

•    zálogot alapítani csak a fejlesztési cél érdekében lehet,
•    előleget nem lehet zálogjogosult részére folyósítani tekintettel az előleg funkciójára,
•    a támogatási szerződésben meghatározott támogatási összeg csak abban az esetben kerülhet kifizetésre, ha a követelés kötelezettje e rendelet és a támogatási szerződésben foglaltak alapján azt kifizethetőnek minősítette,

4.    A hatályos jogszabály alapján eddig legfeljebb nettó tizenötezer forint volt elszámolható vendégéjszakánként belföldön. A módosítás lehetővé teszi, hogy ennél magasabb összegben is elszámolható a szállásköltség megfelelő indokolás mellett, azzal, hogy az indokolás nélküli összegek is differenciálásra, – Budapest esetében – emelésre kerülnek a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján.

5.    EMVA és ETHA források vonatkozásában, a természetes személy kedvezményezett halála esetén a vélelmezett örökös bevonásra kerülhet az eljárásba azzal, hogy érdemi döntés csak a hagyatékátadó végzés benyújtását követően hozható.

6.    Bevezetésre kerül a pénzügyi eszközzel kombinált vissza nem térítendő támogatás fogalma és szabályai.

•    A támogatást igénylőnek a támogatási kérelmet – mely mindkét támogatási formára vonatkozik – a monitoring és információs rendszeren keresztül kell elkészítenie és benyújtania.
•    Amennyiben a támogatási kérelem a jogosultsági ellenőrzési feltételeknek nem felel meg valamely támogatási forma vonatkozásában, akkor a támogatási kérelmet további vizsgálat nélkül el kell utasítani.
•    Mindkét támogatási formára vonatkozóan csak abban az esetben köthető szerződés a támogatást igénylővel, ha mindkét támogatási forma vonatkozásában támogatást megítélő támogatói döntéssel rendelkezik.
•    Meghatározásra kerültek mindkét támogatási formára vonatkozóan a támogatási kérelemről való döntési határidők.
•    Ha az alapok alapját végrehajtó szervezet vagy a pénzügyi közvetítő a végső kedvezményezettel kötött szerződést felmondja, az a fenntartási időszak időtartama alatt a támogatási szerződéstől történő elállást is eredményezi.

7.    A támogatásból beszerzett áruk, szolgáltatások, stb. piaci áron történő beszerzése érdekében jelen módosítás három további lehetőségről rendelkezik:

•    A Miniszterelnökség a www.szechenyi2020.hu oldalon létrehozott egy olyan eszközt (e – beszerzési felület), amelynek segítségével a kedvezményezettek a nem közbeszerzés köteles beszerzési szándékaikat közzétehetik, amely alapján bárki ajánlatot tehet. Az eszköz alkalmazását az irányító hatóság a felhívásban írhatja elő.
•    Meghatározásra kerül az az összeg (300.000 Ft), amely alatt nem szükséges az ár alátámasztása a számla kifizetéskor, de ezt az IH helyszínen ellenőrizheti.
•    Referenciaárakat is meg lehet határozni.

8.    A támogatási kérelem értékelése során (vállalkozások esetében) figyelembe kell venni (alapvetően pontlevonás útján) a támogatást igénylő vállalkozás korábbi projektjeinél elkövetett, pénzügyi érdeksérelemmel járó szabálytalanságokat (a mértékére és súlyosságára tekintettel).

9.    A területi kiválasztási eljárásban a döntés-előkészítő bizottságba tagot a területi szereplő közgyűlésének (vagy az általa kijelölt bizottságnak) határozatban kell delegálnia, a részt vevő tag a közgyűlési határozatban meghozott döntést képviselheti az ülésen. A megyei fejlesztési biztosok megfigyelőként részt vehetnek a a döntés-előkészítő bizottságban.

10.    A követeléskezeléssel kapcsolatos szabályozás a következők szerint módosul:

•    a támogató dönt az alkalmazandó követeléskezelés módjáról, nem határoz meg a jogszabály kötelezően alkalmazandó sorrendet;
•    törlésre került a fizetésképtelenségi eljárásokba való bekapcsolódás mérlegelésének lehetősége;
•    pontosításra került a behajtott, kompenzált összeg rendezésének eljárása;
•    új, a követelés előírásának alapjául szolgáló jogcímek kerültek bevezetésre
•    pontosításra kerültek a kis értékű követelés kompenzálásának szabályai;
•    átalakításra került a részletfizetési megállapodás szabályozása: véghatáridő került beépítésre, egy alkalommal kezdeményezhető és a megállapodás maximálisan három alkalommal módosítható.

11.     A fenntartásról szóló szabályozás pontosításra került. A módosítás főbb elemei:

•    fenntartási időszak előírásáról a felhívás rendelkezet a 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 71. cikk (1) bekezdés hatálya alá nem eső projekteknél is
•    a fenntartási időszak kezdete a pénzügyi befejezés helyett a megvalósítás befejezés összhangban a 1303/2013/EU rendelettel
•    a fenntartási jelentés ellenőrzésének eljárásrendi ideje 30 napra, hiánypótlás esetén a jelentésről történő döntési határidő 15 napra módosult

forrás: palyazat.gov.hu

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

Felfüggesztik a „Településképet meghatározó épületek…” felújítását támogató pályázatot!

Felfüggesztik a „Településképet meghatározó épületek…” felújítását támogató pályázatot: A Széchenyi 2020 keretében megjelent „Településképet meghatározó épületek külső rekonstrukciója, többfunkciós közösségi tér létrehozása, fejlesztése, energetikai korszerűsítés” című (VP-6-7.4.1.1-16 kódszámú) felhívás vonatkozásában a kötelezettségvállalási keret kimerülésére tekintettel, a Felhívás 4.3. pontjában foglaltak és a 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet 53. § (1) bekezdése alapján, az Irányító Hatóság a támogatás benyújtásának lehetőségét a közlemény honlapon való megjelenését (2016.05.23.) követő harmadik naptól felfüggeszti.

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

50 milliárd forint áll rendelkezésre erdőtelepítésre

Megjelent az Erdősítés támogatása című felhívás, melyre 50 milliárd forint a rendelkezésre álló keretösszeg. A támogatási kérelmek benyújtására 2016. július 20-tól van lehetőség, a jogszerű földhasználók és ezek társulásai részéről. A pályázat a mezőgazdasági és nem mezőgazdasági területeken történő erdőtelepítések megvalósítását és az ipari célú faültetvény telepítésének első kivitelét támogatja.

A pályázat részletei röviden összefoglalva:

  • A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 50 milliárd Ft.
  • A támogatási kérelmek benyújtására 2016. július 20. napjától 2018. július 30. napjáig van lehetőség.
  • Az első értékelési határnap 2016. augusztus 15. Ezen időszak alatt benyújtott projektek együttesen kerülnek elbírálásra.
  • A legkisebb támogatható terület a koronavetülettel együtt 0,5 hektár.
  • Mikorrhizált csemete telepítése csak abban az esetben támogatható, ha a terület és a telepítési terv megfelel az előírt szakmai követelményeknek.
  • A támogatást igénylő köteles az első kivitelt legkésőbb a támogatói okirat kézhezvételének évét követő második év május 15-éig megvalósítani.
  • A támogatást igénylő köteles a megvalósult erdőtelepítés területén, a művelési ág változását az illetékes földhivatalnál átvezettetni.
  • A támogatást igénylő köteles az ipari célú faültetvényt a fenntartási időszak végéig fenntartani.
  • A támogatott területen köztes művelés nem végezhető
  • Erdőtelepítés támogatás esetén a fenntartási időszakokat célállomány típus csoportonként határozzák meg.
  • Támogatási kérelmet a jogszerű földhasználók és ezek társulásai nyújthatnak be.

A megvalósítandó tevékenységek:

  • erdőtelepítés első kiviteléhez
  • ipari célú faültetvény telepítésének első kiviteléhez

Erdőtelepítés esetén további támogatás vehető igénybe:

  • fenntartási (ápolási) tevékenységekhez
  • kieső tényleges jövedelem pótlásához

Az első kivitelhez igényelhető kiegészítő tevékenységek:

1. Erdőtelepítés első kiviteléhez

  • kerítés
  • villanypásztor
  • padka
  • erdőszegély kialakítása
  • mikorrhizált csemete telepítése Ipari célú faültetvény telepítésének első kiviteléhez

2. Ipari célú faültetvény telepítésének első kiviteléhez

  • kerítés
  • villanypásztor

Nem támogatható a következő fajták telepítése:

  • karácsonyfa és díszítőgally-telep telepítése,
  • rövid vágásfordulójú, fás szárú energetikai célú faültetvény telepítése,
  • rövid vágásfordulójú sarjerdőt alkotó fák

Támogatás mértéke:

erdosites160520-20160520

Kiegészítő intézkedések elszámolható költségei:

 

kiegeszitoerdosites160520-20160520

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

Aki trükközni próbál az EU-pályázatokkal, annak törlik az adószámát

Két durva módszerrel akarja korlátozni a kormány azokat az uniós pályázati nyerteseket, akik rögtön megkapják az 50 százalékos előleget: előre leíratja velük, hogy mikor és mire használhatják a pénzt, ha pedig valaki például a trükkös pénzfelhasználás miatt nem tudja befejezni a projektjét, törlik az adószámát – ez derül ki a 272/2014-es kormányrendelet napvilágot látott módosításából. Bár nem biztos, hogy ezek a módszerek valóban megelőzik a visszaéléseket, mindenesetre látszik, hogy ha már ragaszkodik a kormány a kifizetési számokat pörgető magas előleghez, akkor kemény szankciókat is társít a gyorsan folyósított pénzek mellé. Az uniós támogatások felhasználását rögzítő fontos jogszabály rengeteg helyen módosult, az alábbiakban csak a legfontosabb területeket foglaljuk össze, témákba rendezve.

A 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet módosításáról részletesebben a 98/2016. (V. 13.) Korm. rendeletben olvashatunk.

Két drasztikus változás:

1. Ha a kedvezményezett a projektet nem vagy csak részben valósítja meg, és emiatt az irányító hatóság vagy a kedvezményezett a támogatási szerződéstől elállt vagy azt felbontották, az irányító hatóság kezdeményezi

  • az állami adóhatóságnál a kedvezményezett adószámának törlését, vagy
  • természetes személy kedvezményezett esetén a 164. § (3) bekezdés e) pontja szerinti kizárását az e rendelet hatálya alá tartozó támogatások igénybevételéből.

2. Az előleg felhasználására és az előleggel való elszámolásra vonatkozó összegszerű és időbeli ütemezést a felhívásban és a támogatási szerződésben rögzíteni kell. Állami támogatás esetén az irányító hatóság a felhívásban rögzíti, hogy a kedvezményezettnek az előleg folyósításától számított három éven belül el kell számolnia az előleggel. Ha az előlegigénylés hiányos vagy hibás, a beérkezéstől számított hét napon belül, legfeljebb tizenöt napos határidő tűzésével, az adott igénylésben szereplő valamennyi hiány, illetve hiba megjelölésével hiánypótlásra kell felhívni a kedvezményezettet.

Csepreghy Nándor jelezte, hogy beleállnak az 50%-os előleg kifizetés vitájába Brüsszellel, a kormány „kockázatközösséget” vállal a pályázókkal, de olyan áron, hogy aki nem teljesíti a vállalását, azt törlik. Ugyanígy az előlegfelhasználás támogatási szerződésben való előre ütemezése is azt szolgálja, hogy beszorítsák a cégeket abba, hogy tényleg arra használják a pénzt, amire kapták, ne trükközzenek vele.

KKV-kat érintő komolyabb változások:

  • A mikro-, kis- és középvállalkozások számára is nyitva álló, standard kiválasztási eljárásrenddel érintett felhívásokra benyújtott támogatási kérelmek esetén kiterjednek a monitoring és információs rendszerben a támogatást igénylő korábbi projektjeivel kapcsolatban rendelkezésre álló információk, így különösen a pénzügyi korrekciót eredményezett szabálytalanságok vizsgálatára. A pénzügyi korrekciót eredményezett szabálytalanságokat pontszámot csökkentő tényezőként kell figyelembe venni;
  • Ha a kedvezményezett természetes személy vagy mikro-, kis- és középvállalkozás, az önerő rendelkezésre állásáról – választása szerint – igazoló dokumentum benyújtása nélkül kizárólag a törvény (3) bekezdés c) pontja szerint nyilatkozhat, amelyben vállalja, hogy a projekt megvalósítása során biztosítani fogja az önerő rendelkezésre állását;
  • Pénzügyi eszközzel kombinált vissza nem térítendő támogatás esetén a támogatást igénylőnek a mindkét támogatási formára vonatkozó támogatási kérelmeta monitoring és információs rendszeren keresztül kell elkészítenie és benyújtania. A pénzügyi eszközzel kombinált vissza nem térítendő támogatásra vonatkozó felhívásnak tartalmaznia kell a támogatás részét képező pénzügyi termék részletes leírását is. Ha a támogatási kérelem valamely támogatási forma tekintetében a jogosultsági ellenőrzési feltételeknek nem felel meg, akkor a támogatási kérelmet további vizsgálat nélkül el kell utasítani, és erről a támogatást igénylőt értesíteni kell;
  • Pénzügyi eszközzel kombinált vissza nem térítendő támogatás esetén mindkét támogatási formára vonatkozóan csak akkor köthető szerződés a támogatást igénylővel, ha mindkét támogatási forma vonatkozásában támogatást megítélő támogatási döntéssel rendelkezik. A pénzügyi termékről a kérelem beérkezésétől számított húsz napon belül, a vissza nem térítendő támogatásról a meghatározott határidőben kell döntést hozni, és a meghatározott határidőben szerződést kötni;
  • Pénzügyi eszközzel kombinált vissza nem térítendő támogatás esetén, ha az alapok alapját végrehajtó szervezet vagy a pénzügyi közvetítő a végső kedvezményezettel kötött szerződést felmondja, az a fenntartási időszak időtartama alatt a támogatási szerződéstől történő elállást is eredményezi;
  • A kedvezményezett a támogatási szerződésbe foglalva köteles nyilatkozni arról, hogy ha csekély összegű (de minimis) támogatást igényel, a folyamatban lévő és az azt megelőző két pénzügyi év során részére megítélt csekély összegű (de minimis) támogatásnak mennyi volt a támogatástartalma;
  • A 272/2014-es kormányrendelet módosítása többlet információt nem tartalmaz az új állami pályázatértékelői rendszerre vonatkozóan ahhoz képest, mint amit a területről szóló új törvénybe már beleírtak;
  • A nem közbeszerzés köteles beszerzés esetén a felhívás erre vonatkozó rendelkezése alapján a beszerzési igényt az ajánlattételi határidőt megelőző öt nappal a kedvezményezett és a támogatást igénylő köteles a hivatalos pályázati honlapon az ott meghatározott követelmények szerint közzétenni. Az új funkció E-Beszerzés néven érhető el;
  • A támogatás folyósítására – a kedvezményezett által benyújtott kifizetési igénylés alapján – utófinanszírozással a kedvezményezett fizetési számlájára, vagy közvetlenül a szállító, az engedményes vagy a zálogjogosult fizetési számlájára történő utalással kerül sor.
  • Záró kifizetési igénylés esetén az irányító hatóság több alkalommal is hiánypótlásra hívhatja fel a kedvezményezettet és több alkalommal is feltehet részére tisztázó kérdést. Ezt az eljárást az irányító hatóság első hiánypótlási felhívásának kedvezményezett általi kézhezvételét követő hatvan napon belül le kell zárni. Az eljárást az irányító hatóság indokolt esetben felfüggesztheti.

Felhívásokat érintő változások:

  • Az éves fejlesztési keret elfogadására irányuló javaslatban be kell mutatni a tárgyévben meghirdetendő felhívások tekintetében a felhívás címét – pénzügyi eszközzel kombinált vissza nem térítendő támogatás esetén ennek tényére történő utalással – és célját.
  • A felhívás az irányító hatóság vezetője által jóváhagyott tartalommal hirdethető meg. Az irányító hatóság felelőssége a felhívás e rendelet és a vonatkozó uniós jogi aktusok rendelkezéseivel való összhangjának megteremtése.
  • Az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter elvégzi a módosított felhívás minőségbiztosítását, továbbá a közleményt és a módosított felhívást – szükség esetén a javasolt pontosítások átvezetését követően – haladéktalanul, de legkésőbb az azok beérkezését követő munkanapon közzéteszi. Ha a módosítás értelmében a kitöltőprogramot is módosítani kell, a módosított felhívás a módosított kitöltőprogrammal egyidejűleg kerül közzétételre.

Ha a módosított felhívás közzététele:

  • a támogatási kérelem benyújtásának első lehetséges határnapját megelőző nyolc napon belül történik, támogatási kérelem a módosított felhívásban meghatározott napon, de legkorábban a módosított felhívás közzétételét követő nyolcadik napon nyújtható be,
  • a támogatási kérelem benyújtására nyitva álló időszakban történik, a módosított felhívás közzétételét követő legalább nyolc napig biztosítani kell a támogatási kérelem benyújtásának lehetőségét.

Támogatási kérelmet érintő változások:

  • A területi kiválasztási rendszer eljárásrendben meghirdetett felhívásra kizárólag egy területi szereplő, az általa vezetett konzorcium, vagy olyan közvetlenül vagy közvetve állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság nyújthat be támogatási kérelmet, amelyben a területi szereplő többségi tulajdonnal rendelkezik. Támogatási kérelmet kizárólag a területi szereplő, az általa vezetett konzorcium vagy a – közvetlenül vagy közvetve – többségi tulajdonában lévő gazdasági társaság nyújthatja be.
  • Az EMVA és ETHA forrásból támogatott intézkedésekben való részvételre vonatkozó kérelmet az a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett nyújthat be, aki, vagy amely kérelemre nyilvántartásba vett besorolású ügyfélként szerepel a kifizető ügynökség által vezetett ügyfél-nyilvántartási rendszerben.
  • A támogatási kérelem, az egységes kérelem, a kifizetési igénylés benyújtása során a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett helyett az ügyfél-nyilvántartási rendszerben kérelemre nyilvántartásba vett besorolású meghatalmazott is eljárhat.
  • Az EMVA forrásból nyújtott, egységes kérelemmel érintett támogatás esetén a felhívás rendelkezhet úgy, hogy a támogatás igénybevételére benyújtott támogatási kérelem magában foglalja a kifizetési igénylést is.

(Forrás: portfolio.hu)

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

 

 

 

 

 

Nagy könnyítés jöhet az uniós pályázatok közbeszerzési kötelezettségében

Ha több mint 25 millió forintnyi hitelalapú, vagy részben hitelalapú uniós támogatásból valósít meg egy cég beszerzést, akkor már nem kell lefolytatnia közbeszerzést – derül ki abból a törvénymódosító javaslatból, amelyet frakciótagként kedden nyújtott be a parlamentbe Lázár János. A módosító indítvány tehát tovább lazítja a 25 milliós korlát eredetileg szigorú követelményrendszerét, és ezzel párhuzamosan a versenyjogi okok miatt jogerősen elmarasztalt cégek számára is puhulna a tavaly november elsején hatályba lépett közbeszerzési törvény.

Két főbb területen nyúlna hozzá a 2015. évi CXLIII., azaz a közbeszerzési törvényhez kedden benyújtott módosító indítványában Lázár János:

  1. Az új, a jogerősen megállapított versenyjogi jogsértésekre vonatkozó kizáró okot áthelyezi a kötelező kizáró okok közül az ún. fakultatív kizáró okok körébe. Ez azt jelenti, hogy az ajánlatkérőnek nem kellene kötelezően kizárnia olyan ajánlattevőt az indulásból, amely ellen három évnél nem régebben meghozott jogerős elmarasztaló határozat született és bírságot róttak ki rá.
  2. A 25 millió forint feletti támogatástartalom esetén a közbeszerzés lefolytatási kötelezettség a továbbiakban csak a vissza nem térítendő támogatások esetében alkalmazandó, azaz az ún. visszatérítendő támogatások, illetve az ún. kombinált pénzügyi eszközök esetében nem.

A fenti két módosítást a tavaly novemberi hatályba lépés óta felhalmozott gyakorlati tapasztalatokkal indokolja a javaslat. A Kbt. 25 millió forintos szabályrendszerét már télen is puhították egy módosító csomaggal, amikor egyértelműsítették, hogy a november 1. előtt igényelt hazai, vagy uniós támogatásra vonatkozó ügyekre ez nem érvényes, illetve a kutatás-fejlesztési (GINOP 2. prioritás) uniós pályázatokra ez a megkötés szintén nem érvényes.

Most tehát azzal, hogy a visszatérítendő (pl. hitelalapú) uniós támogatásokból megvalósuló beszerzéseket is kivennék a törvény hatálya alól, a GINOP 8. prioritása teljesen kikerülne ebből, de például a GINOP 3. és 4. prioritásában is várhatók kombinált támogatással járó uniós pályázatok, amelyekre szintén nem vonatkozna a 25 millió feletti korlát. Ha a vállalkozói uniós pályázatok szempontjából nézzük, akkor a törvény a most jelzett módosításokkal már csak a GINOP 1. prioritására (eszközbeszerzési, termelési kapacitásbővítési pályázatok), illetve a Vidékfejlesztési Operatív Program különböző felhívásaira vonatkozik majd. Igaz hírek szerint a GINOP 1-ben olyan pályázatok is (újra)nyílnak, amelyekben a tervek szerint jóval 25 millió forint feletti támogatás is elnyerhető, így ezeket a cégeket bizonyára bosszanthatja majd, hogy más területeken fokozatosan felpuhult ez a korlát.

A mostani puhítás egyébként abból a szempontból teljesen érthető, hogy a cégek számára jelentős megkötésekkel, a kifizetők szempontjából pedig időbeli lassítással jár a közbeszerzési kötelezettség, miközben erős a nyomás a kormány felől, hogy minél magasabb legyen az idei és a következő évekbeli uniós támogatás-kifizetési volumen.
Eddig a kifizetéseket az is lassította, hogy nem állt még fel a visszatérítendő uniós támogatások elosztási hálózata, de a közelmúltbeli fejlemények alapján már két héten belül feláll az első 26, erre szolgáló MFB Pont az országban, majd ezen pontok száma rohamosan szaporodik. A fenti lazítás tehát ebben a keretben értelmezendő, azaz: azoknak a cégeknek, amelyek uniós visszatérítendő támogatást, vagy kombinált terméket nyernek 25 millió forint felett, ne kelljen még a közbeszerzéssel is bíbelődniük, mert az is lassítja az egyébként hatalmas, 700 milliárd forint feletti visszatérítendő forrástömeg kifizetését.

Érdemes egyébként azt is megjegyezni, hogy egy idén januári kormányhatározat (1018/2016) már megteremtette annak lehetőségét, hogy lazítsanak a Kbt. 25 milliós korlátra vonatkozó szabályozásán, ha kiderül, hogy a novemberi törvénnyel kialakított keretek jelentős akadályát képezi az idei uniós támogatás kifizetési célok elérésének.

(Forrás: portfolio.hu)

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

Könnyebben lehet pályázni az állattenyésztőknek az állattartó telepeik korszerűsítésére

Módosította a Miniszterelnökség az állattartó telepek korszerűsítésére korábban kiírt pályázatokat. Most többek között a termelői csoportokra és a termelői szervezetekre vonatkozó jogosultsági feltételek változtak.

A módosításokkal egyszerűbbé vált, hogy a termelői csoportok és a termelői szervezetek a felhívásokban teljesítsék a jogosultsági feltételeket, miután a Miniszterelnökség a könnyítésekről megállapodott az Európai Bizottsággal. A termelői csoportok és termelői szervezetek esetén a mezőgazdasági árbevételre vonatkozó feltételt a tagok összeszámított árbevételével kell elérni, míg a 6000 euró standard termelési érték (STÉ) elérését a tagok legalább felének kell teljesítenie.

A tárca további módosításként az üzemen belüli anyagmozgatásra, illetve a vagyonvédelem gépeire maximálisan igényelhető támogatási összeget 10 millió forintra, a termény-, illetve takarmánytárolók kialakítására igényelhető forrást pedig 50 millió forintra növelte. Könnyítést jelenthet az is, hogy a pályázóknak nem szükséges elvi vízjogi engedélyt benyújtaniuk a támogatási kérelmeik mellékleteként.

A juh- és kecsketartó telepek korszerűsítését támogató felhívásban az elérhető maximális támogatási összeg egyéni projekteknél 50 millió forintra, kollektívaknál 100 millió forintra emelkedett. A szarvasmarhatartó telepek korszerűsítése című pályázatban pedig a Miniszterelnökség lehetőséget ad önjáró-silózó, szecskázó és kaszáló gépek beszerzésére nettó 50 millió forintos támogatási határig.

(Forrás: agrarszektor.hu; palyazat.gov.hu)

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

Hamarosan indul az idei Tanyafejlesztési Program

Indul az idei Tanyafejlesztési Program, amelyet a Vidékfejlesztési Programhoz igazítottak. A tanyán élők három célterületre, összesen 720 millió forintos keretösszegben pályázhatnak.

A program keretében a települési és térségi fejlesztések támogatására biztosított keretösszeg 200 millió forint, a tanyagazdaságok indításának és fejlesztésének mezőgazdasági csekély összegű támogatására 400 millió forint áll rendelkezésre. Emellett a tanyák lakóépületeinek felújítására, valamint lakó- és vagyonbiztonságot szolgáló egyéni fejlesztésekre is lehet pályázni, 120 millió forintos keretösszeggel.

A Tanyafejlesztési Program 2011-ben indult, öt év alatt 1440 pályázatot bíráltak el pozitívan, amely mintegy 7,4 milliárd forintnyi fejlesztést jelentett. A Tanyafejlesztési Programot kizárólag nemzeti forrásból finanszírozzák.

Fontos változás az előző évekhez képest, hogy hetvenöt százalékra emelik nyertes pályázatokhoz nyújtható előlegfizetési lehetőség mértékét. A korábbi években ez huszonöt, illetve ötven százalék volt.

Továbbá a Tanyafejlesztési Programot a Vidékfejlesztési Programhoz igazították, hogy elkerülhető legyen a párhuzamos finanszírozás, ez európai uniós szabály is – jegyezte meg. Így például a Tanyafejlesztési Programban már nem lehet pályázni külterületi utak fejlesztésére, útkarbantartó gépek vásárlására, valamint villany-, víz- és szennyvízberuházások támogatására sem.

A települési és térségi fejlesztések támogatása körében pályázni lehet például a tanyasi termékek védjegy- és minőségrendszerének bevezetésére, fejlesztésére. Ebben a programban egy-egy pályázó – például egy helyi önkormányzat – ötmillió forintot kaphat kilencvenszázalékos támogatás mellett. A tanyagondnoki szolgálatok fejlesztésére – például kis értékű gépek beszerzésére, képzésre – szintén lehet pályázni, a pályázható összeg tízmillió forint kilencvenszázalékos támogatás mellett.

A tanyagazdaságok indításának és fejlesztésének támogatására hárommillió forint pályázható általában hetvenöt százalékos támogatottsággal. De a negyven év alatti fiatal gazdák számára a támogatottsági szint kilencvenszázalékos. A tanyák lakóépületének felújítására, valamint lakó- és vagyonbiztonságot szolgáló egyéni fejlesztésekre ugyancsak kapható támogatás, ami maximum négymillió forint lehet hetvenöt százalékos támogatottsági szinttel.

A  pályázati felhívások várhatóan a jövő hét második felétől a kormany.hu weboldalról tölthetők le, illetve elérhetők a www.hermanottointezet.hu honlapon is. A pályázatok benyújtásához az internetes felület a Herman Ottó Intézet honlapján a pályázati felhívások megjelenését követő harmincadik naptól, várhatóan ez év június első felében nyílik majd meg, a pályázóknak így harminc napjuk lesz a felkészülésre.

Találja meg a legfrissebb pályázati hírek között az Ön vagy Cége számára nélkülözhetetlen információkat.

forrás: MTI